Різдвяні колядування
МИСТЕЦЬКІ ПОСИДЕНЬКИ
«ЧАРІВНИЙ СВІТ ПЕНЗЛЯ»
«ЧАРІВНИЙ СВІТ ПЕНЗЛЯ»
Мета: ознайомити учнів школи з техніками сучасного живопису, з творчістю місцевих митців; розвивати творчі здібності учнів; виховувати любов до мистецтва; прищеплювати, потяг до творчості та постійного пошуку прекрасного; виховувати духовну культуру, естетичні уподобання.
Оснащення
• Зоровий ряд: галерея картин місцевих художників та учнів школи; слайд-презентація.
• Музичний ряд: аудіозаписи музичного супроводу.
• Літературний ряд: афоризми про мистецтво та художників; Д.Симоненко «Чарівні олівці»; В. Чепурко «Фарби для України»; «Кольори щастя та невдачі»; В. Михайличенко «Художник».
• Обладнання: ТЗН; святково накриті столи з чаєм та солодощами?
У цьому світі щасливий лише той автор, який не дбає про свою репутацію (В. Ірвінг).
Вища похвала художнику — це коли перед його твором забуваєш про навколишнє (Г. Лессінг).
Художник — єдина істота, для якого все навколо — одкровення (Л. Льюїсон).
Авторові вигідно, щоб його книгу не тільки хвалили, але й сварили, адже слава подібна до м'яча, що перекидають через сітку; щоб м'яч не впав на землю, необхідно бити по ньому з обох сторін (С. Джонсон).
Хто нічого не хоче, ні на що не сподівається і нічого не боїться, той не може бути художником (А. Чехов).
Поки автор живий, ми оцінюємо його здібності за гіршими творами, та тільки коли він помирає—за кращим. (С. Джонсон)
Усе гідне поваги скоєно в усамітненні, тобто далеко від суспільства (Ж.-П. Ріхтер).
ХІД ЗАХОДУ
1-й ведучий. Добрий день, шановні гості та учні нашої школи!
2-й ведучий. Вітаємо вас на наших мистецьких посиденьках!
1-й ведучий. Ми сьогодні зібралися, щоб дізнатися більше про творчість наших місцевих художників.
2-й ведучий. Художник — це людина, яка на професійному рівні займається образотворчим та необразотворчим мистецтвом.
1-й ведучий. Марсель Ашар сказав: «Справжній художник спочатку творить, для себе, потім — для друзів і знайомих, і лише потім — для грошей».
2-й ведучий. Мистецтво відображує реальне життя в своєрідній формі художніх образів. Кожне явище життя, кожний побачений предмет художник опрацьовує у своїй свідомості та переживаннях, збагачених творчою фантазією і професійним досвідом, а потім уже подає його в образній формі. Чим вища майстерність художника, чим багатший його життєвий досвід, чим глибші його почуття та задум, тим сильнішим є вплив створених ним художніх образів на глядача. Сила впливу природи на людину, глибокі переживання і думки, що викликає природа створили жанр в образотворчому мистецтві, який називаємо пейзажем.
Він здатний зміцнити дух людини, зробити її внутрішній світ багатшим. Твори живопису часто порівнюють із музикою, у якій окремий звук сам по собі нічого не виражає, але в гармонії з іншими звуками справляє значне враження.
1-й ведучий.
Соловейко пісню вранці заспівав,
Наш художник в руки пензля взяв.
Малювати буде день і ніч,
Щоб красива на малюнку була піч.
2-й ведучий.
Щоб довкола барви милувались,
На роботу люди щоб збирались,
Діти на уроках не барились,
Щоб добра й краси навчились.
Учні виконують пісню «Балада про художника».
1-й ведучий. Професійне свято художника відзначають у другу неділю жовтня, одразу після дня вчителя. Як ви, вважаєте, чому? (Обговорення за круглим столом). У народі говорять: «Маєш талант — отже, талановитий у всьому». На підтвердження цих слів наведемо найвідоміші приклади: Леонардо да Вінчі - геніальний дослідник, інженер, художник; Тарас Григорович Шевченко — художник, поет, літератор; Мікеланджело, А. Куїнджі та багато інших.
2-й ведучий. За допомогою мистецтва можна висловити любов до рідної землі, оспівати все, що навіки залишиться найдорожчим, і передати свої почуття іншим людям. Чи це поетичне слово або твір живопису — головне, щоб його творили щиро, натхненно, щоб люди могли зрозуміти, який настрій, які почуття хвилювали художника, коли він писав свій твір.
У нашій школі також є свої митці. Запрошуємо до слова наших молодих поетів! Учні декламують свої поезії.
ЧАРІВНІ ОЛІВЦІ
І гарненькі, й невеличкі
В коробку жили сестрички:
Всі яскраві, всі чудові,
Мої фарби кольорові.
Подивіться: ось зелена —
Намалюю листя клена,
Синім — річку, жовтим —сонце
І фіранку на віконце.
Д. Симоненко
ФАРБИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Фарби дасть мені матуся,
Малювати я навчуся.
Намалюю рідний край —
Дім в селі, ставок і гай,
Синє небо, жовте сонце
Загляда до нас в віконце,
Чорнобривці тут на гряді,
Полуниці в палісаді,
І хліба вже чималі,
В небі линуть журавлі.
Тут і гори, і долини,
Тут річки, моря, рівнини,
Тут тварини і птахи,
Ось струмок сховавсь у мохи.
Мати в аркуш подивилась,
Посмішка в очах з'явилась,
І сказала мати сину:
«Як люблю я Україну!
Ця країна чарівна,
І єдина в нас вона».
В. Чепурко
КОЛЬОРИ ЩАСТЯ ТА НЕВДАЧІ
Дивлюся на небо і бачу веселку, Що зранку з'явилась у чистому небі. Вона така гарна, така промениста, Що наче у казці з'явилась у місті.
Кольором щастя вважаю червоний, Бо в ньому кохання, та й колір це крові. А жовтий — багатство, бо колір пшениці, Що в рідному краї зростає щорічно. А колір зелений повсюди різниться. Це колір бажання, це колір натхнення, Це розвиток всього, що є в нас довкола. Про синій співають весняні птахи. Це колір водиці у нашім ставці. Це колір блакиті у чистому небі, Та навіть це колір земної планети. Звичайно, є колір, що смуток приносить, Це чорнії хмари, що вітер доносить. Про нього в легендах говорять: «біда», Бо чорну хустину вдягає вдова
В. Чепурко
ХУДОЖНИК
В пять лет береться рисовать,
Рисуешь неумело.
Испортишь не одну тетрадь
Карандашами смело.
Сидишь, рисуешь просто так...
Но мама вдруг хохочет:
— Не хватит ли каляк-маляк?
Ты вырос, мой сыночек.
И если в сердце есть мечта,
И есть в душе желанье —
Ты брось малякать просто так!
Учись-ка рисованью!
И вот сидишь ты, как в мечте,
В художественной школе,
И пишешь краской на холсте,
И очень ты доволен.
Сосредоточен на одном:
Глаза на постановке!
Стеклянный стол, бокал с вином
В холщевой драпировке...
Коль заболеешь сильно ты,
В больницу ляжешь резко —
Не унывай! Рисуй цветы,
Окно й занавески.
И много виставок пройдя
И с плачем, и со смехом,
Ты будешь пару лет спустя
Обрадован успехом.
И вот теперь ты взрослым стал,
Теперь ты — профессионал.
Привычны все движенья —
Какое наслажденье
Сидеть в прекрасной мастерской!
Один мазок, потом другой...
И мир весь этот дивный
Ты воплотил в картины. (В. Михайличенко)
1-й ведучий. Чарівна краса й багатство барв природи породила в образотворчому мистецтві різні види пейзажу. У російському пейзажі XIX ст. романтичні традиції відіграли важливу роль у творчості М. Воробйова та І. Айвазовського. На другу половину XIX ст. припадає розквіт реалістичного пейзажу, взаємопов'язаного із діяльністю передвижників. Тенденція до зображення перехідних станів природи, лірична насиченість є характерними для творчості О. Саврасова.
Домінує пейзаж у майстрів імпресіонізму (К. Моне, К. Піссарро, А. Сіслей), які вважали роботу на пленері обов'язковою умовою для створення пейзажного образу. На межі XIX і XX ст. у пейзажі виникли декілька напрямів, що розвивають принципи імпресіоністичного пейзажу і водночас є антагоністичними з ними.
У мистецтві XX ст. багато майстрів намагалися знайти найстійкіші риси певного ландшафтного мотиву, очищуючи його від усього минущого. Інші за допомогою лікувальних або драматично напружених кольорів, співзвучностей підкреслюють внутрішню динаміку ландшафту, а інколи — його національну своєрідність. Інші під впливом художньої фотографії акцентують увагу на химерності та психологічній виразності мотиву. У XX ст. в Європі та Америці був поширеним індустріальний пейзаж, що досить часто трактував світ техніки як своєрідну антиприроду (Ч. Демут, Н. Спенсер, Ч. Міллер у США). Міський пейзаж футуристів і експресіоністів часто набуває загострено агресивного або відчуженого вигляду, проникнутий настроями трагічної безвиході або жалю.
Український живопис останньої третини XIX — поч. XX ст. у своєму розвитку зважав на досягнення національних митців попередньої доби і передусім — на творчість Шевченка, з іменем якого пов'язане ставлення й утвердження реалізму.
У російському пейзажі XIX—XX ст. реалістичні традиції другої половини XIX ст. переплітаються із елементами імпресіонізму і модерну. Близькі до пейзажу настрої І. Левітана, але більш камерними є твори В. Сєрова, П. Петровичева, Л. Туржанського.
2-й ведучий. Найближче мені до душі український живопис останньої третини XIX — початку XX ст., зокрема пейзажі С. Світославського, П. Шевченка, С. Васильківського, М. Мурашка.
У середині 1880-х рр. український пейзажний живопис збагатився полотнами талановитих митців, з-поміж яких одне з найпочесніших місць належить С. Світославському (1857—1931). Внутрішній вигляд селянського двору, глуха вулиця провінційного містечка, тихий закуток передмістя — такими були сюжети багатьох живописних полотен цього майстра. Надалі пейзажі художника набувають дедалі відчутнішого соціального звучання, про що свідчать, зокрема картини «Вулиця повітового міста» та «Миргород». Одним з найулюбленіших його мотивів було зображення київських передмість, що він майстерно розробив, зокрема, у картинах «Зима. Околиця Києва» та «Околиця Києва. Літо».
Видатним майстром пейзажу був і сучасник С. Світославського П. Левченко (1856—1917). Він також любив зображувати прості невибагливі сюжети: глухі куточки сіл і провінційних містечок, похилені хати, старі вітряки. У своїх картинах і етюдах («Стара хата», «Блакитна хата», «Опівдні. Хата») П. Левченко успішно розв'язує складні завдання, зокрема пов'язані із сонячним освітленням, з чим не завжди могли впоратися навіть найвидатніші пейзажисти.
Виступають місцеві художники.
1-й ведучий. Ми вдячні вам, наші шановні гості! Наостанок пропонуємо прослухати пісню «Будьте здорові» (муз. І. Любана, сл. Т. Позігун).
Шановнії гості! Всі будьте здорові!
Заходьте до школи, до рідного дому.
Ми завжди вам раді. Ми завжди щасливі.
Ми любих гостей зустрічаємо щиро!
Хай в ваших оселях все буде гаразд!
А в гості до нас завітайте не раз.
На згадку про захід дарунок прийміть,
Щоб щастя й здоров'я було з вами вік.
Щоб творчість буяла, натхнення прийшло,
А нових ідей повен міх прибуло.
Щоб гроші водились в кишенях у вас,
А заздрість і горе відвертались від вас.
Щоб друзі хороші до школи ішли
І з ними ви дружбу хорошу вели.
Щоб щасливо жили, завжди без турбот
І мали здоров'я і успіх в роботі.
Тож будьте здорові, живіть ви багато,
Добра і любові і в серце і в хату.
А ми вас чекаєм і завжди вам раді,
І ми вас вітаєм на нашому святі.
Шановнії гості! Всі будьте здорові!
Тож будьте здорові, живіть ви багато,
Добра і любові, і в серце і в хату.
Добра і любові, і в серце і в хату.
ЛІРИКА ПРИРОДИ
У ТВОРЧОСТІ МИТЦІВ
У ТВОРЧОСТІ МИТЦІВ
Мета: залучити учнів до світу мистецтва; ознайомити з творчістю видатних композиторів, художників, літераторів; викликати в учнів естетичні співпереживання за допомогою взаємодії різноманітних видів мистецтв; виховувати любов та повагу до класичної музики, поезії, живопису.
Оснащення
• Зоровий ряд: мультимедійна версія виховного заходу; виставка учнівських малюнків; репродукції картин (І. Шишкін «Зима», «Жито»; К. Юон «Зима»; Б. Кустодієв «Масниця»; І. Левітан «Березень», «Золота осінь»; А. Куїнджі «Березовий гай»).
• Музичний ряд: аудіозаписи класичної музики (Е. Ґріґ «Ранок»; п'єси з фортепіанного циклу П. Чай-ковського «Пори року»).
• Літературний ряд: лірика українських і російських поетів.
• Обладнання: ТЗН, синтезатор.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель образотворчого мистецтва. Спілкування з природою — це велике щастя й життєва потреба. Природа завжди приваблювала художників, поетів, музикантів, надихаючи на створення геніальних творів. Кожна пора року неповторна й красива, але цю красу необхідно побачити й відчути. В останні зимові тижні до нас завітала Весна.
Репродукція картини А. Куїнджі «Березовий гай»
Входить дівчина у костюмі Весни. Звучить музика Е. Ґріґа «Ранок».
Весна
День за днем, за тижнем тижні —
Непомітно лине час.
Різні зміни дивовижні
Відбуваються круг нас.
От зима, весна та літо,
Сивий час летить над світом —
І кінця йому нема.
Кожен місяць, кожну пору
На землі нове вбрання.
Й ми самі не ті, що вчора,—
Ми зростаємо щодня.
Глянь навколо оком пильним —
І побачиш зміни ці.
Ось повільно, неухильно
Йдуть по черзі місяці.
(Л. Забашта)
Весна пропонує учням розгадати кросворд (на дошці), де ключове слово — «природа».
1. Жанр живопису, що зображує природу. (Пейзаж)
2. Струнно-ударний клавішний інструмент, різновид фортепіано.(Рояль)
3. Вид образотворчого мистецтва, де основним виражальним засобом є колір. (Живопис)
4. Керівник колективу музикантів, який об'єднує виконавців з оркестру, хору з метою досягнення єдиного трактування та художньої досконалості. (Диригент)
5. Тоненька паличка графіту у дерев'яній оправі для креслення та малювання. (Олівець)
6. Структура взаємних зв'язків ступенів звукоряду; найуживаніші: мажор, мінор. (Лад)
7. Водорозчинна фарба, що дає можливість отримувати легкі, прозорі відтінки кольору; використовують для малювання на папері. (Акварель) Отже, ключове слово нашої подорожі в мистецтво — природа. Сьогодні ми спробуємо відчути красу рідної землі за допомогою різних видів мистецтва: живопису, музики, літератури.
Учитель образотворчого мистецтва. Пейзаж — найліричніший вид живопису, що здатен відобразити почуття, настрій і передати їх особливо тонко, з усіма переходами й відтінками. На екрані — репродукція картини І. Шишкіна
«Зима».
Погляньте, як Іван Іванович Шишкін зобразив на картині «Зима» могутні, сповнені величі дерева в розкішному, білому вбранні! Мальовничі картини зимового пейзажу також змалював російський поет Сергій Єсенін.
Заколдован невидимкой,
Дремлет лес под сказку сна,
Словно белою косынкой
Подвязалася сосна...
Учитель музичного мистецтва. Поетичні образи природи відтворив у музиці геніальний російський композитор Петро Ілліч Чайковський. У Петербурзі, де композитор жив упродовж тривалого, часу, щомісяця друком виходив журнал «Новелист» — від слова «новела» (невелике оповідання). У кожному номері на читачів очікував приємний сюрприз: ноти музичних п'єс для рояля, що мали назву одного з місяців. Згодом вони ввійшли до альбому «Пори року».
1-ша учениця
Тихо-тихо сядем рядом —
Входит музика в наш дом
В удивительном наряде,
Разноцветном, расписном.
И раздвинутся вдруг стены —
Вся земля видна вокруг:
Плещут волны речки пенной,
Чутко дремлют лес й луг.
Вдаль бегут степные тропки,
Тают в дымке голубой —
Это музика торопит
И ведёт нас за собой.
Вместе с музыкой хорошей
К нам приходит волшебство.
Осторожней, осторожней!
Не спугнуть бы нам его.
Учитель музичного мистецтва. Дванадцять п'єс фортепіанного циклу «Пори року» — послідовний ряд картин природи й побуту, підпорядкованих річному круговороту тепла й холоду. Перша п'єса — «Січень. Біля коминка» змальовує тихий зимовий вечір у затишному будинку: потріскують дрова у комені, тепло розливається кімнатою, лагідний голос розповідає казку. М'яка й ніжна мелодія нібито вабить до світу чарівних казок. Звучить п'єса П. Чайковського «Січень. Біля коминка».
1 - й учень
Надійшли морози,
Ріки закували
І березам коси
Інеєм прибрали.
Пухова перина
Очі убирає,
Біла скатертина —
Ні кінця, ні краю.
Під серпанком білим
Трави і листочки,
Річка оніміла,
Не дзюрчать струмочки.
Омертвіли лози,
Ледь гіллям хитають,
А в полях морози
Та вітри гуляють. (Якуб Колас «Зима»)
На екрані — репродукція картини К. Юона «Зима».
Учитель образотворчого мистецтва. Білосніжною красунею зобразив зиму Костянтин Федорович Юон. Головний мотив картини «Зима» — білий, пухнастий сніг. Сніг! Яка це радість для дітей — веселі розваги, катання на лижах, санчатах, ковзанах!
Звучить п'єса П. Чайковського «Лютий. Масляна». На екрані — репродукція картини В. Кустодієва «Масниця».
Ласкавий сонячний промінь відчинив двері весні — і все навколо захвилювалося... Природа прокидається від зимового сну, оживає, рухається. Життя відновлюється, кипить, вирує. Серця людей сповнюються радісною надією.
Щороку і щораз однаково
В призначений для неї час
Весна у березні світанками
Вертає з вирію до нас.
Листочки викинули верби,
І за ніч визеленів луг.
Берези вибілили небо —
І все засяяло навкруг. (Олег Орач «Березові світанки»)
На екрані — репродукція картини І. Левітзна «Березень».
Ісак Ілліч Левітан — визначний майстер ліричного пейзажу. У картині «Березень», що належить до геніальних творів, митець зобразив пробудження землі, передав весняну силу природи.
Учитель музичного мистецтва. Почуйте і ви звуки весни.
Звучить п'єса П. Чайковського «Березень. Пісня жайворонка».
Учитель образотворчого мистецтва. Сонце пече, липа цвіте, жито достигає, коли це буває? (Улітку)
2-га учениця
Вот й лето подоспело —
Земляника покраснела;
Повернется к солнцу боком —
Вся нальется алым соком.
В поле — красная гвоздика,
Красный клевер...
Погляди-ка:
И лесной шиповник летом
Весь осыпан красним цветом.
Видно, люди не напрасно
Называют лето красным! (М. Ивенсен «Вот и лето подоспело»)
Липень — середина літа, час збирання ягід, грибів, а також косовиці. Сонце осипає землю розжареною позолотою, від якої палахкотить кожен липневий день.
На екрані — репродукції картин А. Куїнджі «Березовий гай», І. Шишкіна «Жито».
Літо — пора розваг, відпочинку, цікавих подорожей, незабутніх вражень. Відчуйте літній настрій, прослухавши інструментальну композицію «Літо в стилі диско».
Учениця виконує власний інструментальний твір «Літо в стилі диско».
Золота осінь... Чи не наймальовничіша пора, оспівана в мистецтві! Про час, який називають «бабине літо», російський поет Федір Тютчев писав:
Есть в осени первоначальной
Короткая, но дивная пора —
Весь день стоит как би хрустальный,
И лучезарны вечера...
Чудові осінні образи створила поетеса Ліна Костенко:
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим!
А листя просить: «Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим».
Неповторній красі осінньої природи І. Левітан присвятив картину «Золота осінь».
На екрані — репродукції картини І. Левітана «Золота осінь».
Широким пензлем передає художник прозору блакить осіннього неба, холодну синяву річки, жовте листя, що виблискує золотом. Споглядаючи картину, відчуваємо останню ласку осіннього сонця; тишу короткого лагідного дня; духмяність пожовклої, зів'ялої трави; прохолоду, що тягнеться від річки. У блакитному небі — легенькі хмарки, удалині зеленіє озимина. На першому плані — ніжні стрункі берізки, що нібито милуються святковою красою осіннього дня. Проте це свято минає швидко.
Учитель музичного мистецтва. Жодна пора року так не живить смуток, як осінь. Ось як її зобразили поет О. Пушкін і композитор П. Чайковський.
Звучить п'єса П. Чайковського «Жовтень. Осіння пісня».
Октябрь уж наступил... Уж роща отряхает
Последние листи с нагих своих ветвей.
Дохнул осенний хлад. Дорога промерзает.
Журча бежит на мельницу ручей, Но пруд уже застил...
«Осіння пісня» — яскравий приклад характерної для П. Чайковського мелодизації фортепіанної фактури. На тлі акордової фактури звучить мелодійний «співаючий голос», основний мотив якого опускається в середні голоси — «віолончельний регістр», і доповнюється підголосками у верхньому голосі. Усе це є характерним для фортепіанного стилю композитора.
Пізня осінь не вражає яскравими фарбами й чарівними звуками в природі, проте, якщо уважно придивитися, вона також приваблива. Небо нібито зв'язане з мокрою землею сірими ниточками дощу, а на вікні — крапельки, схожі на сльозинки. Небо чомусь плаче, а, можливо, напуває стомлену землю. Погляньте на гілочки дерев! На кожній гілочці нанизані кришталеві намистинки дощу! Яка краса! А зів'яла травичка чиста-чиста! Умиті дерева стоять чистенькі, як після купелі. Вони приготувалися до зими.
2-й учень
Усміх пославши в останнім промінні,
Згинуло радісне літо;
Дощик уїдливий, дощик осінній
Сіється, наче крізь сито.
Сонце не вийде, не виглянуть зорі,
Мов поховались в будівлі;
Сіється, сиплеться дощик надворі,
Падає, капає з крівлі.
Сиплеться дощик, як з прірви-безодні;
Стелються сиві тумани,
Сумно схилились дерева холодні,
Мокнуть діброви й поляни.
Вгору туман піднімається срібний,
Хмарками-смужками в'ється;
Дощик осінній, уїдливий, дрібний
Падає, сиплеться, ллється. (Г. Чупринка «Осінній дощ»)
Учитель музичного мистецтва. Останній місяць осені називають ще «сутінками року», тому що він відчиняє двері зимі. Знову настає чарівниця зима, і все повторюється. Сьогодні ми відчули чарівливість кожної пори року. Побачили неповторну красу рідної природи завдяки мистецтву, що залучає нас до світу прекрасного, робить добрішими, чуйнішими.







Немає коментарів:
Дописати коментар